Obilježeni dani medijske pismenosti
Autor: Renata Papec, 11. 5. 2024.
U današnjem digitalnom dobu, gdje su informacije dostupne na dlanu putem raznih medija i tehnoloških alata, važno je da učenici razviju medijsku pismenost i razumiju ulogu umjetne inteligencije (UI). Osnovna škola je ključno vrijeme za stvaranje temelja tih vještina, omogućujući učenicima da budu informirani, kritični i odgovorni korisnici tehnologije i medija. Medijska pismenost nije samo sposobnost čitanja i pisanja, već i razumijevanje, analiza i kritičko razmišljanje o medijima.
To uključuje prepoznavanje različitih medija, interpretaciju informacija, prepoznavanje lažnih vijesti i razumijevanje kako mediji oblikuju naše stavove i ponašanje. Učenici osnovne škole mogu razviti medijsku pismenost kroz interaktivne aktivnosti poput analize medijskih sadržaja, rasprava o etičkim pitanjima u medijima i stvaranja vlastitih digitalnih sadržaja.
Umjetna inteligencija (UI) predstavlja računalne sustave koji mogu donositi odluke i učiti iz iskustva. Iako se može činiti kao složena tema, osnovna škola je idealno mjesto za učenje osnovnih pojmova o UI i njezinoj primjeni. Učenici mogu istražiti primjere UI u svakodnevnom životu, poput prepoznavanja uzoraka u igrama, prepoznavanja lica na mobilnim telefonima ili pomoćnih alata za učenje u školi. Važno je naglasiti i potrebu za razumijevanjem etičkih pitanja vezanih uz UI, poput privatnosti, sigurnosti i pristranosti algoritama. Nastavnici imaju ključnu ulogu u integraciji medijske pismenosti i UI u nastavu.
U našoj školi učenici petog do osmog razreda zajedno sa učiteljicom informatike Renatom Papec obilježili su dane medijske pismenosti radionicama koje su uključivale analizu medijskih sadržaja, istraživanje primjera UI u svakodnevnom životu, izradu digitalnih projekata koji potiču kreativnost i razvijanje vještina rješavanja problema kroz programiranje osnovnih UI aplikacija.
U sklopu višegodišnjeg projekta Sigurno koračajmo internetom koji se bavi problemima kibernetičke sigurnosti, sigurnosti na internetu i medijske pismenosti učenici Patrik Harjač 5. c, Danijel Herceg 6. a, Lucija Uršulin 6. a, Sara Šenjug 6. a, Lovro Mavrek 6. b i Petar Magaš 8. a gostovali su u emisiji Medijski kompas radia Sjeverni.FM gdje su pokazali veliko znanje o navedenoj temi.
Učenici od 5. do 8. razreda rješavali su upitnik; Koliko poznajem medijsku pismenost i umjetnu inteligenciju?
Poznavanje učenika pojmova vezanih o medijskoj pismenosti i umjetnoj inteligenciji pruža vrijedne povratne informacije za unapređenje nastave i daljnje smjernice za rad sa učenicima . Područja obuhvaćena upitnikom koji je sadržao 25 pitanja bila su:
-
Definicija medijske pismenosti
-
Važnost kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima
-
Identificiranje ciljeva i namjene medijskih sadržaja
-
Prepoznavanje stereotipa, pristranosti i manipulacija u medijima
-
Osnovni koncepti umjetne inteligencije (strojno učenje, duboko učenje, algoritmi)
-
Primjene umjetne inteligencije u svakodnevnom životu (pretraživači, preporuke, virtualni asistenti)
-
Etika umjetne inteligencije (privatnost podataka, pristranost algoritama, autonomija strojeva)
-
Važnost zaštite privatnosti i osobnih podataka online
-
Kritičko promišljanje o medijskim sadržajima i informacijama koje se konzumiraju online
U istraživanju je sudjelovalo ukupno 283 učenika od 5. do 8. razreda
Analiza rezultata ankete o medijskoj pismenosti i umjetnoj inteligenciji pokazuje visoku razinu znanja među ispitanicima, s većinskim brojem točnih odgovora na svako pitanje.
Evo ključnih zaključaka:
Razumijevanje pojmova: Većina ispitanika je točno odgovorila na pitanja o značenju izraza "mediji" (93% točnih odgovora) i "umjetna inteligencija" (93% točnih odgovora), pokazujući dobro razumijevanje ovih pojmova.
Prepoznavanje lažnih vijesti: Visoki postotak točnih odgovora (91%) na pitanje o prepoznavanju lažnih vijesti ukazuje na svijest o važnosti provjere izvora informacija i čitanja više izvora prije vjerovanja u vijesti.
Prednosti umjetne inteligencije: Ispitanici su također pokazali dobro razumijevanje prednosti umjetne inteligencije, s većinom točnih odgovora (79%) na pitanje o personaliziranom učenju i pomoći u rješavanju problema.
Važnost privatnosti na internetu: Visok postotak točnih odgovora (91%) na pitanje o zaštiti privatnosti na internetu sugerira svijest o važnosti jakih lozinki i postavljanja privatnosti na društvenim mrežama.
Svijest o manipulaciji u medijima: Većina ispitanika (82%) točno je odgovorila na pitanje o emotivnom manipuliranju u medijima, prepoznajući upotrebu emocija kao marketinške strategije.
Općenito, rezultati upitnika pokazuju da ispitanici imaju dobro razumijevanje osnovnih pojmova medijske pismenosti i umjetne inteligencije te svijest o važnosti kritičkog razmišljanja, zaštite privatnosti i prepoznavanja manipulacija u medijima.
Ovo su ohrabrujući rezultati koji ukazuju na uspješnost edukacije o medijskoj pismenosti u našoj školi i potrebu daljnjeg razvoja ovih vještina među učenicima koji će postati informirani, kritični i odgovorni korisnici tehnologije i medija, spremni za izazove i mogućnosti digitalnog doba koje ih čeka.
Poštovani roditelji i učenici u priloženim dokumentima možete pronaći informacije i poveznice potrebne za upis u srednju školu.
Link na brošuru odaberi svoju školu, klikom na sliku brošure. Brošuru je moguće i preuzeti u priloženim dokumentima.
O školo draga - himna OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec
Projekt GOO Školski vremeplov, šk. god. 2018./2019., mentorica Suzana Jagić
Tekst himne: učenici, Zdravka Friščić
Himnu uglazbila: Nada Peček
Erasmus projekt „Green Energy Saves the Earth“
Erasmus projekt „The trail of architecture of the region we live in“
Erasmus projekt „Different but together“
os-ivanec@os-iksakcinskog-ivanec.skole.hr
Ulica akademika Ladislava Šabana 17,
42240 Ivanec
tel: 042 781 330,
fax: 042 781 330
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |