Projekt Šafran nastao je na poticaj Europske unije u okviru programa Europe for citizen u suradnji s Irskim Ministarstvom integracija i Irskom zakladom za edukaciju o holokaustu. Ova zaklada, u suradnji sa JUSP Jasenovac, osigurava lukovice žutog šafrana koje se šalju školama i sade u jesen u spomen na milijun i pol židovske djece koja su nastradala u holokaustu. Žuti cvjetovi podsjećaju na žute Davidove zvijezde kojima su Židovi morali obilježavati odjeću tijekom nacističke vladavine. Cilj projekta Šafran je edukacija učenika o holokaustu kao i podizanje svijesti o opasnostima mržnje, diskriminacije i predrasuda. Projekt podiže svijest o vrijednostima Europske unije koje promiču mir, pomirbu i dobrobit svih svojih građana, razvija kritičko mišljenje učenika te formiranje moralnih stavova učenika.
Nositelj Projekta Šafran u šk. god. 2024./2025. bio je 8. a razred. Simboličnom sadnjom lukovica žutih šafrana u ivančicu u dvorištu škole započela je krajem listopada 2024. realizacija projekta. Uslijedilo je promatranje razvoja lukovica i obrađivanje tema vezanih uz holokaust.
Učenici dodatne nastave Povijesti, polaznici Centra izvrsnosti za nacionalnu povijest, zajedno s mentoricom, obilježili su Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta, 27. siječnja. Posjetili su mjesta sjećanja (Sinagogu, spomenik logorašima iz Jasenovca i lokalitet ljekarne obitelji Krajanski) te sudjelovali u komemoraciji na Židovskom groblju u Varaždinu uz predstavnike Varaždinske županije i Grada Varaždina.
U prostorima Druge gimnazije slušali su predavanje o holokaustu te aktivno sudjelovali u radionici „Fragmenti sjećanja“ koju je vodio učitelj Milivoj Dretar. Istraživali su različite povijesne izvore koje su trebali opisati i predstaviti uz pretpostavku tko se njima koristio i na koji način. Ovakvim načinom rada učenici su razvijali empatiju uz poticanje na dodatni interes i samostalno istraživanje. S načinom obilježavanja i značaju Međunarodnog dana sjećanja na žrtve holokausta upoznali su i ostale učenike iz razreda uz pomoć PowerPoint prezentacije. Sljedeća aktivnost projekta bila je grafička novela „Leina priča“ koju su učenici najprije pročitali, a potom prepričali sadržaj te iznosili svoje dojmove. O praćenju rasta lukovica i samom projektu govorile su učenice 8. a razreda.
Tijekom provođenja Projekta Šafran, učenici osmih razreda uključili su se s likovnim radovima na temu holokausta u međunarodni natječaj TOLI. U sklopu teme Drugi svjetski rat, holokaust i zločini protiv čovječnosti sudjelovali su i u radionici „Što je bio Jasenovac i kakva su bila iskustva djece koja su postala njegovim žrtvama?“
Završna aktivnost Projekta Šafran bio je posjet JUSP Jasenovac i RMC Uštica.
U evaluaciji na kraju projekta učenici su napisali svoja razmišljanja o temi holokausta:
„Sprječavanju ovakve tragedije kao što je holokaust može doprinijeti međusobno poštivanje ljudi, ali i same priče iz prošlosti o kojima učimo na Povijesti. Rat nije rješenje, stoga budimo mi primjer mlađim, ali i starijim generacijama!“
Magdalena, 8. a
„Kako se događaj poput holokausta nikada više ne bi ponovio, vrlo je važno pričati i raspravljati o tome. Ključ mirnog rješavanja sukoba je tolerancija i razumijevanje.“
Eva, 8. a
Suzana Jagić


