Umjetna inteligencija sve je prisutnija u svakodnevnom životu. Postavlja se pitanje kako učenike naučiti korištenju na pravilan i etički prihvatljiv način? Što nam omogućava umjetna inteligencija u obrazovanju iz perspektive nastavnika? Koje su nam prijetnje, a koje prilike?

S takvim i sličnim pitanjima na umu, organiziran je međunarodni javni događaj pod nazivom AI u učionici: Obrazovanje za novo doba u četvrtak, 5. lipnja 2024. od 12:30 do 14:30 sati. Svoje radove, iskustva i stečena znanja vezane uz temu javnog događaja predstavile su osnovne i srednje škole iz Varaždinske, Međimurske i Zagrebačke županije kao i iz Slovenije.

Događaj je organiziran s ciljem razmjene iskustava i dobre prakse provođenja i educiranja učenika o umjetnoj inteligenciji te primjene alata umjetne inteligencije u nastavi. Nastavnici srednje škole i učitelji osnovnih škola podijelili su svoja saznanja i iskustva te demonstrirali primjenu alata umjetne inteligencije. Prikazani su razni i i zanimljivi projekti koji su se proveli na nastavi i rezultati istraživanja koja su provedena na području korištenja i primjene umjetne inteligencije u nastavi.

Uvodno predavanje održao je voditelj Laboratorija za umjetnu inteligenciju Fakulteta organizacije i informatike prof. dr. sc. Markus Schatten.

Događaj je bio namijenjen učenicima, učiteljima, roditeljima i svima zainteresiranima za ovu temu, a sudjelovanje je bilo besplatno.

  • Uvodno predavanje: prof. dr. sc. Markus Schatten
  • Humanoidni robot u učionici: Ivana Ružić, I. osnovna škola Čakovec
  • Moć AI-a u oblikovanju digitalnog sadržaja: Renata Papec, OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog Ivanec
  • AI kao kreativni alat u učionici – mali koraci, veliki pomaci: Klaudija Vukman, Ljiljana Ille, Graditeljska škola Čakovec
  • Umetna inteligenca me vodi k razumevanju snovi: Roman Drstvenšek, OŠ Bistrica od Sotli
  • Alati za generiranje glazbe pomoću AI-ja: Marinela Schatten, Graditeljska, prirodoslovna i rudarska škola Varaždin, Ljiljana Inkret Martinčević, II. OŠ Varaždin
  • AI u obrazovanju: Stavovi nastavnika i učenika: Martina Koščak, Veronika Jambrović, Srednja strukovna škola Varaždin
  • AI u nastavi srednje škole: Božica Posuda, Ružica Mlinarić, Srednja škola Dugo Selo
  • Machine learning for kids: Ljiljana Inkret Martinčević, II. OŠ Varaždin
  • Kreativnost, književnost i … AI?: Marinela Schatten, Elvira Gotal

Prof. dr. sc. Markus Schatten – Voditelj Laboratorija za umjetnu inteligenciju i voditelj doktorskog studija Informacijske znanosti na Fakultetu organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu prikazao je edukativnu igru Svjetovi znanja koja se razvija u sklopu kolegija Odabrana poglavlja umjetne inteligencije na doktorskom studiju “Informacijske znanosti” i Laboratorija za umjetnu inteligenciju pri Fakultetu organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu. Igra je MMORPG u kojoj učenici uče kroz interakciju s likovima u igri dok su neki likovi su spojeni na ChatGPT te pričaju o dokumentima koje mogu postavljati učitelji.

Izvrsna savjetnica Ivana Ružić, I. osnovna škola Čakovec predstavila je edukativnog robota NAO i kako se on koristi u osnovnoj školi na nizu predmeta. Robot ima govorno sučelje tako da s njime učenici mogu razgovarati i postavljati mu pitanja.

Iz Graditeljske škole Čakovec izvrsna savjetnica Ljiljana Ille i Klaudija Vukman dale su niz primjera kreativne primjene generativne umjetne inteligencije od strane učenika 3. razreda (medijski tehničari). Provele su istraživanje obradom ankete, pokazale dobre i loše primjere prompt-ova te pokazale i negativne strane korištenja umjetne inteligencije posebice u kontekstu ekološkog otiska.

Savjetnica Renata Papec iz OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog Ivanec pokazala je alat umjetne inteligencije Gamma kao pripomoć učiteljima za pripremu digitalnih materijala, posebice prezentacije.  Detaljno je pokazala karakteristike alata i kako ga je ona koristila u nizu prigoda i napravila je demonstraciju brze izrade prezentacije.

Roman Drstvenšek iz  OŠ Bistrica ob Sotli iz Slovenije prikazao je primjere kako su učenici uz pomoć Google Gemini uspjeli savladati kompleksno gradivo iz fizike vezano uz uzgon, njegov utjecaj na tvari, Arhimedov zakon i dr. Opisao je kako na taj način možemo uspostaviti sustav za individualizirano učenje.

Božica Posuda i Ružica Mlinarić iz Srednje škole Dugo Selo prikazale su niz primjera korištenja umjetne inteligencije u različitim smjerovima njihove srednje škole (npr. ChatGPT, Perplexity, tripo.ai, meshy.ai, Adobe Firefly, Canva i dr.).  Pričale su o izazovima gdje učenici u prvim razredima ne provjeravaju dovoljno generirane sadržaje, ali što su stariji i iskusniji sve bolje koriste AI. Također, prikazale su i dobre prakse korištenja te najavile da njihova škola piše pravilnik o upotrebi umjetne inteligencije za učitelje i učenike.

Iz Srednje strukovne škole Varaždin mentorica Martina Koščak i  Veronika Jambrović prikazale su istraživanje o stavovima učenika i nastavnika u njihovoj školi o korištenju umjetne inteligencije u srednjoj školi. Za sve korake od kreiranja ankete do analize korišten je ChatGPT. Istraživanje je pokazalo da učenici i nastave koriste dosta alate umjetne inteligencije (najviše ChatGPT i Canva) i da učenici imaju podijeljeno mišljenje – neki naglašavaju prednosti AI, a neki nesigurnost i etičke dileme.

Marinela Schatten, mentorica iz Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole Varaždin i savjetnica Ljiljana Inkret Martinčević iz II. OŠ Varaždin prikazale su alate umjetne inteligencije za generiranje glazbe s posebnim naglaskom na Udio i Suno. Objašnjeno je kako takvi alati mogu generirati vrlo kreativne uratke uz primjere koje su generirali njihovi učenici. Na kraju su prikazale rezultate ankete provedene među učenicima koji su bolje ocijenili alat Suno jer brz i jednostavan, iako je Udio kvalitetniji s boljim vokalima i većim brojem opcija.

Savjetnica Ljiljana Inkret Martinčević iz II. OŠ Varaždin predstavila je alat Machine Learning for Kids u sklopu  Erasmus+ projekta STEAMBRACE. Učenici su napravili model klasifikacije lozinki prema razini sigurnosti te ga koristili u programskim jezicima Scratch i Python.

Marinela Schatten, mentorica  i Elvira Gotal iz Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škola Varaždin predstavile su načine na koje su spojili umjetnu inteligenciju s književnošću i kreativnošću te pokazale niz primjera kreativnih uradaka koje su uradili njihovi učenici (izrada stripa, izrada priče s ilustracijama, igranje interaktivne priče, lažne vijesti i dr.). Upozorile su na etička i filozofska pitanja koja se postavljaju prilikom korištenja umjetne inteligencije u kreiranju umjetnosti.

Događaj su organizirale učiteljice Informatike Ljiljana Inkret-Martinčević (II. osnovna škola Varaždin) i Renata Papec (Osnovna škola Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec), te Marinela Schatten, nastavnica Informatike iz Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole Varaždin.

Skip to content