U ožujku/travnju 2025. godine, u sklopu školskog projekta Sigurno koračajmo Internetom, u Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Sakcinskog provedena je anonimna anketa među učenicima od 5. do 8. razreda. Anketu je provodila učiteljica informatike Renata Papec. Cilj istraživanja bio je ispitati koliko su učenici upoznati s umjetnom inteligencijom (AI), na koji način je koriste u učenju te kakve stavove imaju o njezinoj ulozi u obrazovanju.
Anketu je ispunilo ukupno 275 učenika, a rezultati su pokazali kako su AI alati već sada prisutni u svakodnevici velikog broja učenika. Njihovi odgovori otkrivaju uzbudljivu, ali i izazovnu sliku načina na koji se nove tehnologije integriraju u obrazovni proces.
Tko koristi AI i za što?
Analiza je pokazala da velika većina učenika ima iskustva s AI alatima. Točnije, više od 89% ispitanika izjavilo je da je koristilo neku AI aplikaciju u obrazovne svrhe. Među najpoznatijim alatima ističu se ChatGPT, Duolingo, Photomath i Canva AI, dok dio učenika navodi kako koristi “sve alate koje može pronaći”.
Kada se govori o učestalosti korištenja, većina učenika izjavljuje da AI alate koristi ponekad (oko 73%), dok ih 10% koristi nekoliko puta tjedno, a 4% svaki dan.

Slika 1. Učestalost korištenja AI alata među učenicima.
Najčešće navedene svrhe korištenja uključuju pomoć u rješavanju matematičkih problema, provjeru znanja, učenje jezika, pisanje sastavaka i izradu prezentacija. AI se tako koristi ne samo kao alat za rješavanje zadataka, već i za razvoj kreativnosti i izražavanja.
Stavovi učenika o AI alatima
Na pitanje o korištenju AI-ja za prepisivanje ili varanje, nijedan učenik nije izričito priznao takvu praksu, iako 16% učenika priznaje da bi mogli koristiti AI za pisanje domaćih zadaća u budućnosti.
Više od trećine učenika smatra kako bi škole trebale postaviti jasna pravila o korištenju AI-ja. Ova potreba za regulacijom pokazuje da učenici prepoznaju kako granica između pomoći i zlouporabe može biti tanka, te žele jasne smjernice koje bi im pomogle u odgovornom korištenju tehnologije.
Također, 62% učenika izjavilo je da bi voljelo učiti više o umjetnoj inteligenciji kroz redovnu nastavu, što ukazuje na velik interes za dodatno obrazovanje o tehnologijama koje već svakodnevno koriste.

Slika 2. Interes učenika za dodatno obrazovanje o umjetnoj inteligenciji.
Dodatni uvidi iz ankete
Značajan broj učenika nije razgovarao s roditeljima o korištenju AI-ja, što ukazuje na nedovoljnu uključenost obitelji u ovu temu. Također, većina učenika svjesna je činjenice da neki AI alati mogu pamtiti osobne podatke, što je pozitivan indikator osnovne digitalne pismenosti i svijesti o zaštiti privatnosti.
Učenici su upitani i za savjete koje bi dali drugima. Neki odgovori uključuju: “Budite pažljivi i provjerite sve informacije”, “Nemojte varati, koristite AI kao pomoć”, dok neki jednostavno poručuju – ‘Samo jako!’.
Što dalje?
Rezultati ankete jasno pokazuju da učenici aktivno koriste umjetnu inteligenciju kao podršku učenju te da postoji snažna potreba za dodatnom edukacijom, kao i za postavljanjem jasnih pravila o odgovornom korištenju. Važno je i dalje sustavno raditi s učenicima na upoznavanju umjetne inteligencije, razvijanju kritičkog mišljenja te poticanju odgovornog i etičkog korištenja ove tehnologije.
Ova anketa predstavlja samo početak, ali i vrijedan temelj za oblikovanje obrazovnog sustava koji će učenicima pomoći ne samo u korištenju, već i razumijevanju tehnologije koja sve više oblikuje naš svakodnevni život.
Renata Papec