2024-05-11 09:29:11

Obilježeni dani medijske pismenosti

U današnjem digitalnom dobu, gdje su informacije dostupne na dlanu putem raznih medija i tehnoloških alata, važno je da učenici razviju medijsku pismenost i razumiju ulogu umjetne inteligencije (UI). Osnovna škola je ključno vrijeme za stvaranje temelja tih vještina, omogućujući učenicima da budu informirani, kritični i odgovorni korisnici tehnologije i medija. Medijska pismenost nije samo sposobnost čitanja i pisanja, već i razumijevanje, analiza i kritičko razmišljanje o medijima.

To uključuje prepoznavanje različitih medija, interpretaciju informacija, prepoznavanje lažnih vijesti i razumijevanje kako mediji oblikuju naše stavove i ponašanje. Učenici osnovne škole mogu razviti medijsku pismenost kroz interaktivne aktivnosti poput analize medijskih sadržaja, rasprava o etičkim pitanjima u medijima i stvaranja vlastitih digitalnih sadržaja. Umjetna inteligencija (UI) predstavlja računalne sustave koji mogu donositi odluke i učiti iz iskustva. Iako se može činiti kao složena tema, osnovna škola je idealno mjesto za učenje osnovnih pojmova o UI i njezinoj primjeni. Učenici mogu istražiti primjere UI u svakodnevnom životu, poput prepoznavanja uzoraka u igrama, prepoznavanja lica na mobilnim telefonima ili pomoćnih alata za učenje u školi. Važno je naglasiti i potrebu za razumijevanjem etičkih pitanja vezanih uz UI, poput privatnosti, sigurnosti i pristranosti algoritama. Nastavnici imaju ključnu ulogu u integraciji medijske pismenosti i UI u nastavu. U našoj školi učenici petog do osmog razreda zajedno sa učiteljicom informatike Renatom Papec obilježili su dane medijske pismenosti radionicama koje su uključivale analizu medijskih sadržaja, istraživanje primjera UI u svakodnevnom životu, izradu digitalnih projekata koji potiču kreativnost i razvijanje vještina rješavanja problema kroz programiranje osnovnih UI aplikacija. U sklopu višegodišnjeg projekta Sigurno koračajmo internetom koji se bavi problemima kibernetičke sigurnosti,  sigurnosti na internetu i medijske pismenosti učenici Patrik Harjač 5. c, Danijel Herceg 6. a, Lucija Uršulin 6. a, Sara Šenjug 6. a, Lovro Mavrek 6. b i Petar Magaš 8. a  gostovali su u emisiji Medijski kompas  radia Sjeverni.FM gdje su pokazali veliko znanje o navedenoj temi.    Učenici od 5. do 8. razreda rješavali su upitnik; Koliko poznajem medijsku pismenost i umjetnu inteligenciju? Poznavanje  učenika pojmova vezanih o medijskoj pismenosti i umjetnoj inteligenciji  pruža vrijedne povratne informacije  za unapređenje nastave i daljnje smjernice za rad sa učenicima . Područja obuhvaćena upitnikom koji je sadržao 25 pitanja bila su: Definicija medijske pismenosti Važnost kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima Identificiranje ciljeva i namjene medijskih sadržaja Prepoznavanje stereotipa, pristranosti i manipulacija u medijima Osnovni koncepti umjetne inteligencije (strojno učenje, duboko učenje, algoritmi) Primjene umjetne inteligencije u svakodnevnom životu (pretraživači, preporuke, virtualni asistenti) Etika umjetne inteligencije (privatnost podataka, pristranost algoritama, autonomija strojeva) Važnost zaštite privatnosti i osobnih podataka online Kritičko promišljanje o medijskim sadržajima i informacijama koje se konzumiraju online U istraživanju je sudjelovalo ukupno 283 učenika od 5. do 8. razreda Analiza rezultata ankete o medijskoj pismenosti i umjetnoj inteligenciji pokazuje visoku razinu znanja među ispitanicima, s većinskim brojem točnih odgovora na svako pitanje. Evo ključnih zaključaka: Razumijevanje pojmova: Većina ispitanika je točno odgovorila na pitanja o značenju izraza "mediji" (93% točnih odgovora) i "umjetna inteligencija" (93% točnih odgovora), pokazujući dobro razumijevanje ovih pojmova. Prepoznavanje lažnih vijesti: Visoki postotak točnih odgovora (91%) na pitanje o prepoznavanju lažnih vijesti ukazuje na svijest o važnosti provjere izvora informacija i čitanja više izvora prije vjerovanja u vijesti. Prednosti umjetne inteligencije: Ispitanici su također pokazali dobro razumijevanje prednosti umjetne inteligencije, s većinom točnih odgovora (79%) na pitanje o personaliziranom učenju i pomoći u rješavanju problema. Važnost privatnosti na internetu: Visok postotak točnih odgovora (91%) na pitanje o zaštiti privatnosti na internetu sugerira svijest o važnosti jakih lozinki i postavljanja privatnosti na društvenim mrežama. Svijest o manipulaciji u medijima: Većina ispitanika (82%) točno je odgovorila na pitanje o emotivnom manipuliranju u medijima, prepoznajući upotrebu emocija kao marketinške strategije. Općenito, rezultati upitnika pokazuju da ispitanici imaju dobro razumijevanje osnovnih pojmova medijske pismenosti i umjetne inteligencije te svijest o važnosti kritičkog razmišljanja, zaštite privatnosti i prepoznavanja manipulacija u medijima. Ovo su ohrabrujući rezultati koji ukazuju na uspješnost edukacije o medijskoj pismenosti u našoj školi i potrebu daljnjeg razvoja ovih vještina među učenicima koji će postati informirani, kritični i odgovorni korisnici tehnologije i medija, spremni za izazove i mogućnosti digitalnog doba koje ih čeka.  

Osnovna škola Ivana Kukuljevića Sakcinskog Ivanec